Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Familieruzies: Zo Los Je Ze Op

Ruzie met familieleden kan een groot probleem worden. Elke familie heeft ongeschreven regels, en vooral bij je schoonfamilie kun je die vaak niet goed aanvoelen. Een kleine irritatie kan dan uitgroeien tot een groot conflict. Met deze tips kun je een conflict weer oplossen.

Wat is mijn aandeel?

Denk goed na over wat er is gebeurd. Wat heb je gedaan? Wat heb je gezegd? Had je dat anders kunnen doen? Misschien was het niet netjes van je schoonmoeder om te zeggen dat ze het eten niet lekker vond, maar misschien had je meer rekening moeten houden met haar dieet. En het commentaar van je moeder op de opvoeding van je kinderen is irritant, maar had je daar zo fel op moeten reageren?

Het gaat niet om het aanwijzen van een schuldige, maar om te bepalen wat je aandeel is in het conflict. Waren je woorden te hard? Schaam je je ergens voor? Wees dan de wijste en bied je excuses aan voor wat je anders had kunnen doen.

Neem afstand na een ruzie

Probeer een ruzie niet meteen te sussen, neem even afstand. Fysiek, door elkaar even niet te zien, en mentaal door er even niet over te praten. Lopen de gemoederen hoog op, zeg dan dat je het op deze manier niet leuk vindt en vertrek. Zo voorkom je dat een ruzie verder uit de hand loopt. Laat weten wanneer je weer contact opneemt: “Nu wil ik niet verder praten, laten we het hier volgende week over hebben.”

Praat er eens over met een vriend of vriendin voor een frisse blik. Na een korte afkoelperiode zie je vaak beter wat er misging.

3. Analyseer het conflict

Waarom raakt dit conflict je zo? En waarom zijn de anderen zo boos of verdrietig? Vaak zit er achter het directe conflict iets diepers. Praat daarover met elkaar. Dit helpt om elkaar beter te begrijpen. Betrek ook je partner bij het gesprek; hij of zij kent iedereen goed en kan misschien helpen de angel uit het conflict te halen.

4. Laat je oordelen thuis

Het is makkelijk om iemand te veroordelen: je zus is niet snugger, je schoonvader is een opschepper, of je zwager is zuinig. Denk eens na over je strenge oordeel. Mensen zijn meer dan wat je op het eerste gezicht ziet. Wees mild in je oordeel, zeker als het om familie gaat.

5. Praat vanuit jezelf

Als jullie het conflict gaan uitpraten, praat dan altijd vanuit jezelf. Psychologen noemen dat de ik-boodschap. In plaats van te zeggen: “Jullie komen altijd onaangekondigd langs,” zeg je: “Ik voel me niet prettig bij verrassingsbezoekjes.” Dat maakt je boodschap minder aanvallend. Vraag ook hoe de ander jouw woorden ervaart.

6. Relativeer de situatie

Je hoeft je gevoel niet weg te redeneren, maar het is goed om een beetje te relativeren. Natuurlijk is het vervelend als iemand een glas wijn over je vloerkleed laat vallen. Maar het bezoek was gezellig, en de vlek wordt door de verzekering betaald. Een goede relatie is ook veel waard. Probeer de leuke dingen te omarmen en de minder leuke dingen los te laten.

7. Verwacht geen wonderen

Iedereen is anders en niemand is perfect. Misschien hebben je familieleden wat vreemde trekjes, maar besef dat jouw familie ook niet perfect is. Komen jullie er echt niet uit? Ga dan om tafel met een mediator. en maak gebruik van de magie van de mediationtafel